Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Hans - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Hans - WaarBenJij.nu

Cusco

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

07 April 2009 | Peru, Cusco

¡Hola amigos!
Zaterdag naar Cusco gevlogen. Een van de mooiste dagen tot nu toe. Prachtige blauwe lucht met hier en daar een wolkje. Een lucht véél helderder dan Lima dat meer een stofnest is; helderder dan thuis zelfs. Wellicht door de hoogte van 3200 m. Inmiddels heb ik kennis gemaakt met de Soroche (hoogteziekte) de eerste dag dacht ik er nog aan te ontkomen, maar na een nachtje slapen kwam een knagende hoofdpijn tevoorschijn (alsof je bij het trainen een half uurtje te lang hebt doorgetrokken.) Dus dagelijks drie kopjes cocathee (niet veel anders dan gewone kruidenthee en het helpt inderdaad wel iets) en verder gewoon wachten tot het na een dag of wat over is. Zaterdagmiddag is SAE gesloten dus wachten tot maandag voor ik met m'n notebookje aan de slag kan om jullie wat te laten weten.
De komende weken ben ik te gast bij Blanca Vélez de Pérez. Calle San Augustin 287a 3er patio. Ze is erg zorgzaam. Het familieleven is anders dan bij ons; Een groot deel van de familie (ouders, grootouders en kinderen) woont aan dezelfde patio. De normale eettafel is steeds gedekt voor een twaalftal personen, waar ieder af en aan vliegt omdat ieder op andere tijden werkt en pauzeert. Alleen zondag met de lunch is de tafel vol bezet. Eten is vier keer per dag (ontbijt, lunch, diner en cenar.) en stevige kost. Vanwege de Soroche doe ik maar half mee.
Zondag een tour door Cusco. Een stadje veel gemoedelijker dan Lima. In Cusco wonen een miljoen mensen maar dat had ook de helft kunnen zijn zo rustig is het. Een stad die je met genoegen te voet doet, afgezien van het klimmen en dalen van de straten. Er zijn ontzettend veel mensen die hier langskomen, de ene een dag of wat de andere enkele maanden, om dan weer door te reizen. Mensen bijna overal vandaan, Europa, Canada de US.
Vandaag, maandag begint de Semana Santa, het begin van de lijdensweek die eindigt met Pasen. Vanmiddag een processie waar de stad voor uitloopt. Die koffie hier is per plek nogal verschillend, ook de Italiaan heeft soms expresso die niet helemaal herkenbaar is. Inmiddels heb ik m'n stek gevonden: Trotamundos, aan de Plaza de Armas. Een koffiebar waar ze prima koffie schenken. Vanaf het balkon prachtig uitzicht over de plaza met het begin van de processie en dan boodschappen en huiswerk voor de Spaanse les die vandaag begonnen is. Komende dagen ga ik Cusco verder verkennen en kennismaken bij het vrijwilligerswerk (woensdag)
¡Hasta luego!