Templo de la Luna - Incatrail - Reisverslag uit Ollantaytambo, Peru van Hans - WaarBenJij.nu Templo de la Luna - Incatrail - Reisverslag uit Ollantaytambo, Peru van Hans - WaarBenJij.nu

Templo de la Luna - Incatrail

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

10 Mei 2009 | Peru, Ollantaytambo

Dit weekend is er veel te doen en weinig te vertellen wegens de voorbereiding voor de Incatrail volgende week. Vandaag een wandelingetje van een kilometer of tien naar de Templo de Luna. Na een wandeling van ruim een uur staat er een kaartjesknipper voor onze neus die vindt dat voor het bezoek van de ruïne een toch wel dure verzamelkaart gekocht moet worden, anders wil hij ons niet door laten. (Inmiddels zijn we goed genoeg geïnformeerd om te weten dat hier geen kaart nodig is.) De discussie wil niet erg vlotten dus lopen we honderd meter terug om daar een taxi te nemen die ons (zonder dat gedoe met die kaarten) een eindje verderop voor de ruïne neerzet.

Het ruïnecomplex, uitgehouwen in de rotsen, was naar het schijnt in het verleden vooral aan de vruchtbaarheid geweid. Het is een mysterieuze plaats waar naar verluid bij volle maan (zoals vanavond) nog steeds rituelen worden uitgevoerd. Een andere keer wellicht de moeite van een nader onderzoek waard. Vandaag en morgen besteed ik m'n tijd liever aan uitrusten, inpakken voor de Inkatrail en in opslag geven van m'n overtollige bagage.

De Incatrail
De verloren Inca-stad Machu Picchu is inmiddels één van de meest bekende plekken van Zuid-Amerika. De Spanjaarden hebben Peru vanaf 1532 verblijd met hun veroveringen. Destijds was het Spaanse vorstenhuis op een haar na bankroet. De vondst van Peru met z'n vele goud werd dan ook door de Spanjaarden als de ideale oplossing gezien om de tering niet naar de nering te hoeven zetten. De Inca's, die aan de verliezende hand waren hebben destijds de stad degelijk verstopt, door de toegangspaden te verwoesten om te voorkomen dat de Spanjaarden ook hier hun zegeningen zouden komen brengen. Inmiddels is tenminste één pad gedeeltelijk hersteld, tenminste over een afstand van plus minus 40 km, het tegenwoordig bekende Inca trail, dat voor mijn begint bij “kilometer 82.” Dat betekent in ieder geval dat ik de eerste 82 km niet hoef te lopen.

11 mei De eerste dag van de trail wordt ik om plm 6:30 opgehaald en naar de trail gebracht. We hebben dan de eerste 4 uur gepland om plm 10 km lopen naar Huayllabamba met onderweg een lichte stijging van 2700 naar 3000 m. Geen al te moeilijke dag met ruim tijd laatste inkopen te doen, in het ritme te komen en van de omgeving te genieten.
12 mei De tweede dag van lopen we het grootste hoogteverschil van plm 1200 meter in 8 uur over 13 km naar Paqamayo. We passeren onderweg de pas Huarmiwañusca op 4200 meter. Daarvandaan is het nog zo'n 600 meter omlaag naar de eindbestemming van die dag.
13 mei De derde dag van7 uur voor 12 km naar Wiñahuayna moeten we direct weer 400 meter terug omhoog om de weg ter vervolgen over de tweede pas. Aan het eind van deze dag hebben we de grootste afstand achter ons.
14 mei De laatste dag hebben we nog 3 uur nodig voor de laatste 6 km. Deze dag dalen we van 3100 naar 2500 meter. Een dag waarop genoeg energie over is om Machu Picchu uitgebreid te bekijken. Hopelijk kunnen we vroeg op pad zodat we alle resterende tijd aan Machu Picchu kunnen besteden.
Bij de terugkeer 15 mei hoop ik na even uitblazen wat foto's te laten zien op de tussenstop naar Arequipa. ¡Hasta Luego!